Barnmorskebesök 3

Vecka 30 närmar sig och det var dags för ett tredje besök hos BM. Vi fortsatte prata om min oro inför förlossningen och hon har skrivit in massa i min journal som DS kan läsa då vi kommer in. Hon har skrivit kortfattat om min tidigare förlossning och hur jag upplevelse DS då vi (läs jag och Jimmy) va där sist på en kontroll innan vi vart vidare skickade till Södertälje. Hon har även skrivit lite om hur jag mått och att det bör ske noggranna kontroller under hela förlossningen för att underlätta för mig och att förhindra det som hände sist. Jag vet att det är 5 år sen sist men har man en gång haft en jobbig förlossning som är en riskförlossning och sen inte har något annat att jämföra med så känns det otroligt skrämmande. Jag vet att alla förlossningar är olika och alla säger att det kommer gå bra men det höll på att sluta väldigt illa sist och det är min enda erfarenhet. Jag hoppas att lilltjejen i magen kan ändra på min syn och erfarenhet denna gång. 

Tillbax till besöket hos bm. Vi tog lite prover och mätte magen som växt 4cm sen sist så följer min kurva exakt. Känns skönt! Mitt järnvärde som alltid varit dåligt innan graviditeten ökar fortfarande så det såg så bra ut dock så hade mitt sköldkörtelvärde sjunkit och ska diskutera behandling med läkarn på torsdag. 

När sköldkörteln gör förlite hormon till kroppens alla organ så blir man seg och trög lika för bebis. (Så var kanske inte inbillning att vi var inne på DS innan påsk för minskade fosterrörelser.) Men allt är fint med lilltjejen och hon ligger nu med huvudet ner, men kan fortfarande ta sig upp och vända sig då mkt plats finns än. 

Ja, vad ska jag skriva mer blev väldigt mkt nu. Jo, sist vi va inne på DS så kändes det mkt bättre det märktes att dem läst min journal och var mkt trevliga och tillmötesgående. Läkarn frågade lite om min tidigare förlossning och hur jag mådde inför denna. Hon lugnande med att berätta att jag troligtvis kommer få tätare kontroller denna gång under förlossningen för att följa hennes rörelser neråt. Efteråt kände jag otrolig lättnad och jag kände att en del av min oro släppte då dem var så tillmötesgående denna gång inte bara mot mig utan även mot R. Dem förklarade noggrant och visade tydligt hela tiden, så stort plus till DS denna gång!

Nä nu får jag sluta skriva annars orkar ni aldrig läsa. Ha en fin tisdag ☀️



Bilden tagen i v29 (28+0)





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0