... Vecka 32 & 63 dagar kvar ...

Nu går de undan mina vänner! Han rör sig mindre nu och de känns att han är större och bökigare i sina rörelser. Han kan nig int elängre göra sina hopp och kullerbytter så bra även om han försöker och då är de som att hela magen sugs åt ett håll. Jag har lite svårt att tänka mig att jag faktiskt gått gravid i 217 dagar, de är ju helt sjukt, men ändå tycker jag att de gått fort! Men nu när man bara går hemma så stannar tiden upp lite och de känns ibland som en evighet kvar men icke. 2 månader och dem kommer gå fort för snart så är våren här oxå och då kan man röra sig lite friare ute :)

Gravid vecka 32

Barnet

De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan. Barnets lungor förbereder sig inför den riktiga andningen. Kroppens viktiga organ och nervsystem fininställs. Underhudsfettet som det varit magert med tidigare har nu vuxit till och barnet ökar snabbt i vikt. Nu utvecklar barnet förmågan att svettas.

Vikt 2 kg.

Mamma

Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar.

Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs?

Pappa/partner

Trygghet blir viktigare när man väntar barn och det är vanligt att man ser över sin ekonomi och försäkringar. Hur är det med hem- och livförsäkring? Ska barnet försäkras? Allt detta bestämmer ni själva.

Prata redan nu om hur ni ska göra med föräldraledighet och uttag av föräldrapenning. Några vill ta ut ungefär lika. I andra familjer tar en part större delen. Motiven varierar. Ni kan ta ut föräldrapenning redan 60 dagar innan förlossningen, men tänk på att om ni tar ut dagar innan födseln så har ni färre dagar att ta ut efter. Hör med försäkringskassan om vilka regler som gäller.



Kommentarer
Emelie Andersson

Nu börjar din lilla bebis bli stor! :)



Okej, mamma gissar också på den 25 ;) jag tror den kommer någon gång i april.



Ja, precis. Tiden ibörjan med bebisen är mycket krävande och då kan det vara skönt att ha mamma nära :) Jag ska ringa och gnälla på soc! Eller skynda på dom ;)

2010-03-18 @ 12:48:09
URL: http://emeliieanderssson.blogg.se/
Emelie Andersson

Det förstår jag! :) Jag tyckte att min bebis sparkade som hårdast ungefär i din vecka. Kunde flyga upp ur sängne ibland för den sparkade så hårt, men nu är det ganska lugnt ;) haha.



Japp, klart jag håller er uppdaterade ;) Men glöm inte att du måste göra samma sak när det är dags för dig.

Känner lite konstiga "spänningar" i ryggen nu. Vi får se om det är något ;)

2010-03-18 @ 13:57:25
URL: http://emeliieanderssson.blogg.se/
Emelie Andersson

Ja, så var det för mig med haha :)



Ja, jag kan inte direkt klocka dom heller för jag känner jätte länge ibland och ibland korta stunder. Vi får se om det är något :)

Ja, precis. Jag tänkte försöka göra samma sak. annars har jag bett min syster logga in på min blogg när jag ligger på förlossningen och skriva lite hur allt har gått, vad de blev osv :)



Jag bor i Gävle :) dudå?

kram

2010-03-18 @ 14:36:42
URL: http://emeliieanderssson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0