Ny vecka

Hörre ni nu går jag in i vecka 38. Smakar på den siffran och den gör mig lite nervös faktiskt, 38. 21 dagar, 3 veckor kvar! Vart tog alla 280 dagar vägen som skulle kännas så långa och många, nu är dem bara 21 kvar. Det går fort fast ändå långsamt.. hihi!

Gravid vecka 38

 
 

Barnet

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär fyra procent föds före vecka 38. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.

Vikt 3 200 gram.

Mamma

Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Båda sätten är helt normalt. Däremot ska du vid plötslig viktökning eller viktnedgång kontakta din barnmorska. Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt. En del gravida kan uppleva en surrande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten. En del kvinnor drabbas av besvär med diarré i slutet av graviditeten. Det beror troligtvis på en ökning av hormonet prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen inför förlossning.

Navelsträngen runt halsen

Oroar du dig för att barnet ska ha navelsträngen runt halsen när det föds? Att navelsträngen sitter runt barnets hals är mycket vanligt. Ungefär en femtedel föds så, men det är oftast inga problem eftersom barnmorskan lätt kan lossa den vid födseln.

Pappa/partner

Förlossningsväskan bör packas nu om ni inte redan gjort det. Väskan innehåller allt sådant din partner, du och den nyfödda kan behöva under tiden på förlossningsavdelningen. Exempelvis inneskor, mjuka kläder, annat ombyte, morgonrock, necessärer, barnkläder, musikspelare, energikost och kanske mackor till dig själv. Du kan ta som ditt ansvar att ta med en fungerande kamera eller en videokamera och mobiltelefon. Eventuellt extra batterier, film eller minne till digitalkameran. Väntan kan bli lång och ett spel, såsom kort- eller tärningsspel, kan vara bra för att få tiden att gå. Vad behöver du för egen del? Se filmen om förlossningens tre steg, klicka på Förlossningen till vänster.



Kommentarer
Sandrali

Hej!

Jaa vi ska ju ha snart vi med, så tyckte det va roligt att jag hittade din blogg!

Har gått lite fort för oss, vi åkte in för ultraljud i v 18 (trodde vi) men det visade sig att vi var i v 26 xD Så det kan bli ! :)

Jo, det börjar ju närma sig och det har väl börjat gå in först nu igentligen att det är dags snart. Lite små nervöst måste jag säga. Du då? Redo för förlossning? :D



Kram

2010-04-29 @ 15:47:50
URL: http://salundell.blogg.se/
Saara ♥Min Graviditet och Vardag♥

Hehe ja, det var på tiden att trycka ner dom som inte tror på det haha :D Gjorde du helt rätt i :D hihi



Jag mår väl bättre. Men förkylningen håller i sig tyvärr. Man känner sig så himla hängig första dagarna när man blir förkyld :(



Hur är det med dig?

Kram

2010-04-29 @ 16:05:08
URL: http://itssaraslife.blogg.se/
carrå - 18 år och gravid

Jag gissar att han kommer 25 maj :D

2010-04-29 @ 18:20:30
URL: http://ettnyttsteg.blogg.se/
Sandrali

Haha nä mear det.. ;P

Jag var "redo" och lugn när jag hade kollen, men efter ultraljudet så sprack det rätt rejält! Men nu börjar det kännas bättre igen och mycket tack vare att jag lusläst perioden jag missade och frammåt.. :) Men ut ska den ju på något vis!

Kram

2010-04-30 @ 07:58:27
URL: http://salundell.blogg.se/
Jaqueline- Gravidast ever.

Åh du är typ i samma vecka som jag (fast jag har gått 38fullgångna..). Börjar det bli nervöst :D?

2010-04-30 @ 17:35:53
URL: http://whitetrashdoll.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0