Gått in i väggen, Snälla HJÄLP MIG!!

Livet känns så jobbigt just nu! Förstår inte hur man ska kunna leva i det här samhället. Allt känns bara såå kört!!

Fick besked idag om att mina mammadagar är slut den 26 Januari?! Stört jue.. Men ska få dagar av Jimmy så jag kan vara hemma tills Liam börjar på dagis (om han får plats tills den 12 Maj).. Men de kommer bli tufft, så tur att jag börjar jobba lite nu i februari. Jag kommer jobba 1d/v och kännar då in 3 f-dagar. Men iställer för att inte ta ut dem dagarna så kommer jag att ta ut 2 lågdagar (180kr per dag) och 2 sjukpenningsgrundade dagar (371kr per dag). Så Jaa vi kommer att leva på vatten och bröd tills sommarn då han börjar på dagis och jag kan börja jobba lite mer igen.. För någon måste ju vara hemma och Jimmy känar mer än mig så då blir de jag som får vara hemma, inget mig emot men är såå tungt med ekonomin, när vi har en del utgifter oxå.. Vist vi ahr så vi klarar oss plus lite till men man lever efter plånbok eller hur? 

En sak som känns skönt (men oxå jobbigt) är att jag ska sälja min älskling: Audin! Gråter då jag tänker på hur de kunde bli så här.. Men den måste väck FORT för att de ska funka och vi ska ha råd med nya bilen.. Det var som en spark i nyllet då jag läste brevet från f-kassan.. Jag kan inte förstå varför man jobba och betalar massa skatter och sen blir de så här så fort man blir sjuk eller blir föräldrar ledigt??!! Att man måste sälja allt annat och kanske flytta till mindre för att överleva???!! vart tar pengarna och prioriteten vägen? Jag som trodde vi betalade skatt för att vi ska kunna göra detta?

Borde vara så att en förälder är berättigad att vara hemma minst 20 månader istället för nu då man ska fördela ut dagar och vissa är hemma 2 år och sånna som jag har bara råd att vara hemma 8-9 månader??!! Vist Jimmy har ju dagar oxå men de är inte heller mycket. 60 dagar är reseverade honom dem kan han inte ge bort. Men efter som han känar mer så har vi inte råd att han är hemma!! Ska de verkligen behöva vara så här?

Har legat i sängen nu 1h och bara gråtit och försökt komma på en lösning.. Men det finns ingen lösning?! Hur har ni andra gjort som varit tvungan att ta ut fulla dagar 7/7. Snälla jag behöver verkligen erat stöd nu!

Ååå säg inte bara att jag ska söka jobb med bättre betalt, för de finns ju inget sånt att bara raffa åt sig. Hade de funnits så hadde jag till 100% gjort de :(




Kommentarer
carrå - mamma till Isabella

Gud vad tråkigt men jag undrar hur är det möjligt?, jag tar ut samma som dig och jag kommer få vara hemma till agusti (när Isabella är ett år) och sen har Patrik sina två månader kvar. Dock så tog jag inte ut några föräldradagar alls förren 26 oktober (var alltså hemma utan ersättning två månader, vilket var extremt knivigt men försäkringskassan krånglade). Har man inte 1,5 sammanlagt man får vara ledig trots att man tar ut 7/7 dagar? eller har jag missuppfattat? :O:S

2011-01-13 @ 15:49:44
URL: http://ettnyttsteg.blogg.se/
T

hej ett tips är ju att du kan söka till tex boenden i norrtälje som vik på tex helgerna eller kvällarna... där finns de ofta tider att få =) hoppas det lösersig. kram

2011-01-13 @ 18:34:45
Saara ♥ Mamma Till Linnéa ♥

Hej på dig.

Jag var tvungen att ta ut 7 dagar i veckan. det har jag gjort hela tiden. Och nu har jag tagit dagar av Mattias.

Så min mamma penning räcker bara till 18 maj. Inte ens tills hon fyllt ett år.

Och vi klarar oss galant :)



Kram på er!

Det löser sig vännen!<3

2011-01-13 @ 19:13:00
URL: http://itssaraslife.blogg.se/
Anna

Lider verkligen med dig :-( Tyvärr så är ju inte systemet byggt för att man ska kunna ta ut 7 dagar i veckan hur länge som helst. Sjukt men sant. Freddie fick ge mig nästan alla dagar han hade när jag var föräldrarledig med Lovisa. Den här gången kommer jag ta ut 3-4 dagar i veckan från början så att dagarna räcker längre. Tyvärr är det ju jag som tjänar mer pengar så för oss kommer det bli jätte tufft att klara oss. Har tvingat freddie att vi ska följa en budget redan nu så vi hinner stoppa undan lite pengar.



Kan du inte jobba några extra timmar på kvällar/helger?



Massor med kramar och hoppas det löser sig .

2011-01-14 @ 09:24:29
Jojo

Men jag hoppas att du skämtar när du skriver att det är orättvist att vissa ska få vara hemma längre bara för att de har mer pengar. Bara så du förstår en liten sak.. Medans du stod på McDonalds och stekte burgare och fick lön utbildade sig en annan och levde då på bröd och vatten för att SEN kunna leva bra. Fattar du matematiken i det hela?? Det handlar om att prioritera precis som du skriver men att göra det från början och planera sitt liv. Nu säger jag inte att man ska lägga upp hela sitt liv som ett pussel men man kan i alla fall lägga upp en rimlig plan. Tex inte skaffa barn innan man vet att man har så man klarar sig.. Jag är så glad att jag levde på bröd och vatten DÅ så att jag kommer att kunna ge mina barn det de behöver och aldrig behöva snåla och sälja av saker för att man inte har några pengar, Ok att du är sne på dig själv för att du inte tjänar bra men dra inte in dem som har ordnat det för sig och dessutom betalar lika mycket i skatt som du har i månadslön. Lycka till!

2011-01-17 @ 01:12:30
Agneta

Jag vet inte hur mycket Jimmy tjänar men kolla om du är berättigad boendestöd på försäkringskassan. Eller om ni kanske har många saker på avbetalning?? mobiler bla bla bla så kolla om ni kan ta ett privatlån för att betala av dom så ni går ner i månadskostnad? Eller jobba extra kvällar och helger. Ring din chef och hör om det är möjligt. Min chef hade inget annat val än att ta mig tillbaka på mina helger när jag sa att jag ville börja jobba igen. Jag har alltid bara tagit ut 4 fulla dagar i veckan eftersom Maik tjänar så bra och att dom 4 dagarna tar igen det jag skulle ha tjänat om jag jobbade mina helger. Jag hoppas att det löser sig för dig Jessica! KRAM

2011-01-17 @ 10:10:10
URL: http://elvineagneta.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0