En tanke!

Jaa ni, idag är det sol men jag känner mig deppig som bara den så får se om jag hittar ut efter lite lunch. Skulle behöva ta lite foton men kan fan inte hitta på något roligt sätt att göra det på.. Nej, men ut en sväng måste jag ta mig för känns som ett fängelse här hemma att bara sitta här dagarna in och ut. 

UNGA MAMMOR - Diskussion

Jag har tänkt massor på de här med "unga mammor" som alla/många pratar om. Unga mammor har ju någon slags nervärderande stämpel målat över sig, att de skulle vara en ung tjej som knappt kan ta hand om sig själv eller sitt barn, att det blir mormor som blir mamma på nytt osv. Jag har suttit och tänkt så mycket på de och måste bara få skriva av mig. Jag är visserligen 20 år om det klassas som en ung mamma idag eller inte vet jag inte, tiderna förändras och att skaffa barn förr kanske var något man gjorde efter "karriären" men idag så väljer många att skaffa det före och kanske till och med under karriären. Är man då för ung eller inte tar ansvar?

Jag menar kroppen är ju skapad att vi får mens en gång i månaden från att vi kanske är 11-12 år vissa får tidigare andra får senare. Sen att vi människor valt att själva sätta en REGEL att man är byxmyndig vid 15 års ålder?! Men naturen själv har valt att ge oss gåvan redan som "unga". Blir man med barn som 15-17 åring så anses de nästan skamligt?! VARFÖR? Jag tycker att det är upp till var och en att välja själva när man är redo att skaffa barn. Alla är vi olika och handskas med de på olika sätt, kan de inte få vara så? Vist vissa förutsättningar är ju ett plus om de finns som ekonomi, egen bostad, fast partner m.m. Men alla har inte de och då stämplas dem som "unga mammor" gör att dem inte kan ta ansvar osv vem vet om dem tar ansvar eller älskar sina barn? Jag följer många "unga mammors" bloggar och tycker att bara man försöker gör allt för sina små och verkligen älskar dem och dem mår bra, så spelar de väl ingen roll om man är en ung eller en äldre förälder, vart man bor, eller vem som betalat maten. Huvudsaken är väl att det finns? Jag tycker de är tragiskt att dem "unga" får den stämpeln att dem inte klarar av de, det finns många äldre där ute som är minst lika bra/dåliga i denna fråga på att ta hand om sina barn!

Det kan finnas många skäl till att ett barn får stanna vid livet oxå...
Sen handlar de väl oxå om att prioritera och göra sina egna val!

Kanske vart lite rörigt där men ni förstår nog poängen om inte får ni fråga!!



Kommentarer
Sophie - BF+7

Haha, jo ja vet.. Men jag tänke att jag ska ställa in mig på att bebisen kommer den 13:de, för om jag gör det så kommer den nog inte då. ;P Haha..

2010-05-11 @ 12:18:24
URL: http://sbergdahl.blogg.se/
Aramia - Mamma till Kelly & Melwin

Sv: Tack. Kelly är 5,5 år och Melwin är snart 7 veckor.

Ja det är sant, det är tur att man kan känna efter lite extra. Glöm inte njuta av den sista tiden med magen. Jag lovar, man saknar den efteråt.



Kram

2010-05-11 @ 13:33:53
URL: http://kellymelwin.blogg.se/
Angelica <3mamma till Liam & nr 2 påväg<3

Äsch jag har 6 veckor kvar oxå så jag hinner att lägga på mej lite mer, men är ju inte speciellt nyttig om jag får säga det ;) haha!



Jag mår bara bra, dock jävligt rastlös o uttråkad.. Har grabben hemma då han har ögoninflammation så kan inte hitta på så mkt mer än o vara hemma, eftersom det smittar så =(( men ska snart iväg o handla så fort sambon kommer hem =) kram

2010-05-11 @ 15:24:06
URL: http://kronanskvinna.blogg.se/
Kajsa

ja, jag håller verkligen med. speciellt dem som dömer och drar alla över en kant utan att veta fakta.. Självklart finns de dem som inte tar sitt ansvar och mormor blir "mamma". Men det är faktiskt så att hela Sverige är fullt med mammor i30-40 års åldern som inte kan ta hand om sina barn.. det är inte unga mammors förtjänst att soc har häcken full.. Man ska inte döma efter ålder. Men som du sa självklart finns det alltid ett plus med ekonomi, parter och bostad. Men titta på alla "vuxna mammor" Hur många är det inte som går på socialbidarag av dem. Jag blir verkligen irriterad. Jag ska nog också skriva av mig.. Haha

2010-05-11 @ 16:07:26
URL: http://kajsarosander.blogg.se/
jessika

jag ska vara mammaledig till oktober iaf, då är hon ett halvår. men vi får se :)

ja det är jobbigt att se henne ha så ont, men det hör till :) hur känns det för dej nu såhär nära med allt då ? :)

2010-05-11 @ 19:31:25
URL: http://blondinii.blogg.se/
Saara ♥Min Graviditet och Vardag♥

Ja :)

Ja, det får vi verkligen göra :)

Vill ha tillbaka min gamla kropp hehe!



Kram!

2010-05-11 @ 19:43:42
URL: http://itssaraslife.blogg.se/
Agneta

Om man är en kärleksfull och en bra mamma så behöver inte ung finnas med framför mamma.. Jag känner några som fått barn runt 25 och beter sig som 16 åringar.. Så det är helt beroende på hur man är som person och som mamma.. UNGMAMMA är bara SKIT! Du är bara en MAMMA och ingenting mer...

2010-05-11 @ 20:14:04
Jessica Alm

Du skriver så klokt, Jessica! Inte bara detta inlägg, utan många av dina inlägg. Precis som både du och Kajsa varit inne på så spelar åldern ingen roll för hur man blir som mamma. Det finns många, mång nyblivna, supermorsor som är 18 likaväl som 38... Man väljer sin egen väg i livet och förhoppningsvis blir man lycklig med det. Att skaffa barn är det största som finns och absolut det vackraste OCH jobbigaste! Man älskar inte sitt barn olika mycket beroende på mammans ålder... Att barn far illa och mår dåligt förekommer, tyvärr, både bland unga och "gamla" mammor. Jag, som väl får betraktas som en "gammal" mamma, har gjort mina val i livet, att vänta med att skaffa barn till jag "prickat av min att-göra-lista:"

-utbildning

-bostad

-jobba några år

Det är vad som känt rätt för mig. Jag tycker ni är modiga och mogna som väljer som ni gör, jag var absolut inte mentalt redo att bli mamma vid dryga 20. Alla är olika, så länge barnen får det bra så spelar åldern ingen som helst roll!

Kramar//Jessica

2010-05-11 @ 21:17:03
URL: http://sagapau.blogg.se/
Anna

Ja det här är verkligen en laddad diskussion - helt klart, och det upprör många! Jag har svårt för tjejer som skaffar barn och inte tar ansvar för dem, oavsett ålder! Och jag tycker inte att det är fel att vara ung mamma, det har helt klart fördelar.

Men jag tycker inte att barn ska skaffa barn.

Inget fel att vara ung mamma, men att själv vara ett barn och bli mamma hör inte riktigt ihop tycker jag...



Ja jag kommer i mina gamla jeans - fast jag kan ju inte knäppa dom dock :/ Men det funkar fint med gummisnodd också hihi

2010-05-12 @ 09:19:32
URL: http://livetmedskorpan.blogg.se/
Saara ♥Min Graviditet och Vardag♥

Och jag är ännu mer avis på dig din lyckost som har åkt in :D

Kraam!

2010-05-12 @ 09:40:08
URL: http://itssaraslife.blogg.se/
Sandra LéonEnija

Hej jag antar att du följt mig och blivit irreterad över de jag skrev... de jag mena va inte att säta stämpel på unga mammor jag är en själv jag va 18 när jag fick min första... men över lag i allmänhet finns de så många unga tjejer som vill skaffa barn bara för att de är så gulligt och där kom min fråga om dom vet vad de är för ansvar att ha barn.... och sen finns de många som skaffar för att dom tror de är en trend och de tycker jag är fel man skaffar väll barn för att man själv vill.. sen är de ett plus att man kan ta hand om sig själv så man inte lastar sin mamma eller annan släkt.... jag snackar i allmänhet i hela världen och jag har inte stämplat någon

2010-05-12 @ 09:43:46
URL: http://leonenija.blogg.se/
Sofia

Det känns som om det är en bebis på väg nu, inte gjort något inlägg... Om det är så hoppas jag att allt går bra. Kramar

2010-05-12 @ 14:49:30
URL: http://mylifeback.blogg.se/
Anonym

Alltså!! Det KÄNNS som att du är inne och föder? Eller har jag bara fått för mig något?

Åååh! Hoppas allt går bra i så fall! :)

Kramar Nina Ekwall

2010-05-12 @ 16:38:45
sarah

är det så att ni är på förlossnnigen/BB :) ?? Isåfall Lycka till och Grattis :) kram

2010-05-12 @ 20:43:38
URL: http://langtanefterattblittre.blogg.se/
Angelica <3mamma till Liam & nr2 påväg<3

kommit nån bebis tro?? =))

2010-05-13 @ 12:58:31
URL: http://kronanskvinna.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0