Vecka 35

Jisses denna vecka sprang iväg. Men de berode nog mest på att Jimmy varit hemma och gjort mig sällskap på dagarna nu då han varit sjuk, stackarn! Men nu så är han tillbax på jobbet igen... Jag vaknade för en stund sen och inatt så har jag väl sovit lite dåligt igen.. Han har haft träningspass hela natten och jag vart kissnödig nästan hela tiden. Men när Jimmy åkt så somnade jag, då har man ju hela sängen för sig själv och jag kan vräka ut mig ordentligt.. haha!

Vet inte om jag skrev det men jag , Madde och Mattias var till Täby igår för att jag eventuellt skulle hitta ett par byxor som passade.. Men de gjorde jag inte så kom hem med en väska istället! Men de var värt ett försök efter gårdagens humör.

Neej här kommer en sammanfattning om lillkillen och vecka 35.

Gravid vecka 35

 
 

Barnet

Nu är barnet ungefär 45 centimeter långt. Du har säkert känt av att barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme.

Vikt 2 600 gram.

Mamma

Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. Du har ökat minst elva till tretton kilo. Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp. Detta kan göra att du får ont i ryggen. Om värken är besvärande bör du prata med din barnmorska. Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Prata mycket med din partner så han eller hon förstår vad du går igenom. Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen. Det är lätt att bara fokusera på förlossningen, men kanske kan det vara dags att läsa på lite om amning och livet efter förlossningen. Se artiklar till vänster under Efter förlossningen. Du kan också börja kika på vårt tema om Barn och föräldrar, eller känns det för overkligt? Har du barn sedan tidigare kanske du har glömt en del.

Prata om förlossningen

Det är viktigt att prata igenom förlossningen med sin partner och vilka förväntningar ni båda har. Även om ni tror att ni är överens kan det vara bra att verkligen stämma av och se att det är så. Är det andra eller tredje barnet kanske ni har förutfattade meningar som behöver vädras. Väntar du barn utan en partner är det bra att prata med den du tänkt ta med dig, vare sig det är en doula, kompis eller förälder. En doula är en person som fött barn själv som du känner förtroende för som kan följa med och vara ett stöd för dig och din medföljare vid förlossningen.

Pappa/partner

Det är hög tid att förbereda dig för förlossningen. Din partner har förmodligen redan börjat nedräkningen. Det är bra om ni kan prata om vilket stöd din partner vill ha av dig vid förlossningen, men även av barnmorskan och personalen. Du kan kanske be din partner skriva ner hur hon skulle vilja att förlossningen genomförs. Den lappen kan ni lägga med i förlossningsjournalen. Vill hon föda i några speciella ställningar? Vilken slags smärtlindring kan hon tänka sig och inte? Vill hon ha musik på rummet? Prata igenom detta nu eftersom det inte blir så mycket tid under förlossningen.

Hos barnmorskan/kontroller

I vecka 35 är det dags för ännu ett besök hos barnmorskan som känner efter hur barnet ligger, kontrollerar hur livmodern och barnet växer, kollar ditt blodtryck samt lyssnar på barnets hjärta. Kanske får du ta ett extra urinprov eller blodvärde.

(Text är tagen från vardguiden.se)



Kommentarer
Petra

oj vad magen den har växt! underbart ;-)

2010-04-08 @ 11:21:34
URL: http://inredningstokig.blogg.se/
Saara ♥Min Graviditet och Vardag♥

Hehe ja, bädda är ju det roligaste :D



idag har jag varit med min mamma. Sedan åkte vi till solbacka och träffade syster som var hos en kompis som fyllde år. Så idag har man ätit en väldigt goood tårta :)



Annars så har det mest varit att fixa här hemma. Förösker ju vara lite pedant nu så det är rent ovch fint tills hon kommer :D



Vad gör du själv om dagarna?

kramar

2010-04-08 @ 14:54:21
URL: http://itssaraslife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0