En dag utan måsten!

Ja efter att ha haft något att göra varje dag denna vecka så är faktiskt denna dag helt tom i kalendern så då passade jag på att ta lite sovmorgon och en lång dusch. Ska nog snart gå ut och gå en sväng för att göra av med lite energi så man kan somna ikväll sen.

Jimmys mamma var precis på besök och hade med sig en jätte fin tröja till lillkillen. Men hon stannade inte så länge då hon skulle upp och jobba.

 


49 Kronor på Lindex :)
Lägg även märket till den fiina siffran!




Idag går vi in i vecka 36 så nu är det en månad kvar :)

Gravid vecka 36

 
 

Barnet

Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda mot de första rörelserna? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.

Vikt 2 800 gram.

Mamma

Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född.

Till vänster kan du läsa om förlossningen. Du kan läsa om sånt som smärtlindring, förlossningsställningar och hemförlossning. Glöm inte att börja ladda med kolhydrater. Pasta är bra mat inför förlossningen.

Kejsarsnitt

Ska du förlösas med kejsarsnitt? Ungefär tjugo procent av alla förlossningar är kejsarsnitt. Av dessa tjugo procent är 40 procent planerade och 60 är akuta snitt. Det finns många olika orsaker till varför en del barn föds med kejsarsnitt. Läs mer om kejsarnsitt under Förlossningen till vänster och se filmen om hur det går till.



Kommentarer
Charlotte

Åh vilken fin liten tröja! :) Ja det är vanligt, endel går upp mer andra mindre. min mamma gick upp 1 kg med mig under hela graviditeten, det är nog lite ovanligt. Hur mår du idag? :)

2010-04-15 @ 12:01:16
URL: http://snigelbebis.blogg.se/
Saara ♥Min Graviditet och Vardag♥

Ja, vi får göra det haha. man har ju inte så mycket val :D



Jaha, för mig tog det ungefär 2 månader innan jag blev med barn, eller tror det var något sådant :)



verkligen ett jätte fin tröja hon köpte till lill killen :D



Kram

2010-04-15 @ 15:05:50
URL: http://itssaraslife.blogg.se/
Anki

Mysigt :)

2010-04-15 @ 15:51:05
URL: http://ankihansson.blogg.se/
Madeleine

Ja fingerfärg kan man göra mycket fint med :) Den du gillade är den som numera sitter på väggen här hemma. Mysigt med bebis i magen, passa på och njut, min minsta har redan blivit 3,5 månad och man undrar verkligen vart tiden tar vägen. Kram Madeleine

2010-04-15 @ 18:14:31
URL: http://karlekikaos.blogspot.com/
Madeleine

Förstår hur du känner, första tiden med bebisen är underbar och väldigt speciell. Med Liam hann man verkligen njuta den tiden, nu med två barn går den undan men vi älskar livet som tvåbarns föräldrar. Jag har inte ens tänkt att skriva förlossnings berättelse om Liam, bloggade inte på den tiden men man kanske ska ta och göra det innan man har förträngt den helt =) Liam är förresten det finaste pojknamnet som finns så jag tycker du gör helt rätt i att ge din gosse det namnet =) Kan ju berätta lite kort för dig om du är intresserad av förlossnings berättelsen? Den tog betydligt längre tid än vad den gjorde med Lilly iallafall ;) Kram

2010-04-15 @ 18:45:41
URL: http://karlekikaos.blogspot.com/
Madeleine

Detta blir nog din längsta kommentar någonsin :)



På BF+6 var jag otroligt tung och less på att vara gravid och det hjälpte liksom inte att bara sitta hemma och glo så vi bestämde oss för att åka till Ikea och ringde några kompisar som skulle följa med. Svärfar kom hem till oss och bytte bil eftersom vi hade tänkt att handla med oss lite större saker hem och då var hans bil bättre att lasta i. Jag bestämde mig för att ta en dusch innan vi skulle åka då det var klibbigt värre den dagen (23 juli 2008). Inne i duschen kändes det som jag kissade på mig och jag blev helt ställd och fattade först inte att det var vattnet som hade gått. Men det fortsatte att sippra ut och eftersom jag inte ens var kissnödig gick det upp för mig att det snart var dags :) Jag ropade på min sambo inne ifrån duschen att han nog fick ringa och säga till kompisarna att vända igen för att vattnet hade gått. Min sambo yrade iväg och visste inte vad han skulle göra och när jag hade duschat färdigt och kom ut från toaletten var han borta?! Han hade då sprungit tre varv runt huset och i dessa hunnit ringa både kompisarna och svärfar som 3 minuter senare stod på trappen för att byta bil. Han måste ha teleporterat sig hit tänkte jag för så snabbt går det inte att köra hemifrån deras ;) Vi ringde in till förlossningen och berättade och de sa att de tyckte att vi skulle komma dit inom 3 timmar för att kolla vattenavgång. Jag väntade på att värkarna skulle sätta igång men inget hände. Väl inne på förlossningen konstaterade de att det var vatten avgång och vi fick ligga på CTG i en timme. Vi blev hemskickade efter det eftersom värkarna fortfarande inte hade börjat och vi fick en tid in dagen efter klockan 09.00 för igång sättning om inget hade hänt under natten. Klockan 23.00 började mina värkar komma och jag kunde inte sova en blund den natten. Klockan 08.00 på morgonen stod jag inte ut längre hemma, då hade jag riktigt ont och var dessutom utmattad då jag inte hade kunnat sova så vi åkte in och blev inlagda klockan 08.45 då hade jag öppnat mig 3 cm. Eftersom värkarbetet var igång så behövde jag inte sättas igång men eftersom det var längesedan vattenavgång fick jag penicillin genom dropp för att minska risken för infektion. Jag hade sedan tidigare bestämt mig för att lyssna på barnmorskans rekomendationer gällande smärtstillande och hon tyckte först att jag skulle testa en akupunktur nål som sattes uppe i huvudet, jag skrattade lite åt henne och var väldigt skepptisk men efter en liten stund fick den mig att slappna av och gjorde mig lite dåsig. När värkarna senare kom tätare och smärtan blev mer intensiv gick jag och min sambo och tog en varm dusch (jag duschade och han hjälpte mig). Efter detta är allt suddigt, jag hade så ont att jag rullade ögonen under värkarna och nu fick jag prova på lustgasen men det var inget för mig, tyckte det var väldigt läskigt att ''tappa kontrollen'' över mig själv så de stängde av den och istället fick jag andas vanlig syrgas för det hjälpte mig att koncentrera mig på andningen. Jag öppnade mig hela tiden mer och mer och nu undrade barnmorskan om jag ville testa på epidural eller PCB (En lokal bedövning som injiceras runt livmoderhalsen). Jag undrade vad hon tyckte och hon sa att vi kunde prova det sist nämnda först. Sagt och gjort, vill absolut inte skrämma dig men detta gjorde så in i helvetes ont! Hjälpte inte på mig ett dugg heller men allt sådant är ju olika från person till person med. Efter det bestämde jag mig för att inte ta något mer smärtstillande då jag var lite smått sur och tyckte att jag mest hade fått mer ont. Men nu i efterhand fattar jag att sprutan de satte hjälpte ändå men den får ju inte smärtan att försvinna som jag ville att den skulle göra utan den bedövade ju bara livmodern så att den skulle slappna av och så att huvudet på Liam skulle sjunka ner fortare. Klockan 16.00 hade jag öppnat mig helt och då satte krystvärkarna igång och klockan 16.36 tog jag i mot Liam själv med mina händer och drog upp han på bröstet. Det kändes som världens bästa belöning någonsin och i den sekunden var all smärta glömd (näst intill iallafall) :)

Min förlossning tog 26 timmar från vattenavgång , och 17,5 timme från det att värkarna börjat.

Jag hoppas att du inte blir skrämd gällande tider och smärta för en förlossning är aldrig den andra lik så du får läsa lite mellan raderna och jag kommer följa din blogg framöver och håller tummarna för att du kommer få en bra förlossning. Min förlossning med Liam gick enligt barnmorskan väldigt bra för att vara förstföderska men nu har jag ju en annan relativt smärtfri och otroligt snabb förlossning att jämföra med :) Men jag blev ju inte så skrämd så att jag inte skulle vilja göra om det igen om man säger så. Ha det så bra! Kram

2010-04-15 @ 19:58:50
URL: http://karlekikaos.blogspot.com/
Emma

Hej!

Va kul att du hittade mig via Denizes blogg!! och att vi är beräknad samma dag! =)

Jag mår bra förutom min rygg! Finns inte mycket att göra åt det onda nu.. men nu är det inte länge kvar!

Hur mår du??

2010-04-15 @ 20:57:10
URL: http://mamaem.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0