En resa genom tiden


Tänkte jag skulle försöka berätta för er hur våran resa varit hittills i graviditeten.

Efter som min graviditet var både väntad och oväntad, för ingen av oss kunde tro att det skulle funka så fort. Jag slutade med p-piller för att jag mådde dåligt och läkarna sa att det kunde bero på att jag inte tål dem eftersom jag bytt så många gånger så stod valet mellan att sluta helt med preventivmedel eller att  börja med något annat som var spiral eller p-spruta. Men jag kände att jag ändå snart ville ha barn och Jimmy ville det också så att vänta tre fyra år var för länge. Men aldrig trodde vi att jag skulle bli på smällen samma månad som jag slutade. Min sista mens första dag var i slutet av Juli och den 6 september gjorde jag ett positivt test var då även i vecka 6. Både Jimmy och jag vart glada men sen kom alla frågetecken fram som hur vi skulle berätta det om vi kunde bo kvar där vi bor idag osv. Men problemen löste sig efter som och alla blev jätte glada och visa fällde tårar och andra ville krama om oss på en gång. Mamma var den första för mig men hon viste sedan vi var på Rhodos att jag skulle sluta med piller och hon såg fram emot beskedet som skulle komma. Mamma är ett stort stöd och är en av mina viktigaste källor som jag vänder mig till med frågor och allt om min graviditet för ens mamma har ju gått igenom samma sak och min mamma har gjort det 4 ggr.

Vi väntade några veckor med att höra av oss till mödra för det kändes för tidigt utan ville lixom vara mer säkra först så en månad senare i vecka 9 ungefär så ringde jag och fick tid den 14 oktober hos mödra i Norrtälje. Första mötet bestod mest av massa frågor om allt mellan levnadsvanor och jobb till mitt och Jimmys förhållande och bostadsform. Dem tar även blodprov och kissprov mot olika saker. Blodprovet gick sådär för mig då de bara fick ett av två rör för helt plötsligt så ville inte min kropp ge bort mer blod hihi. Vi fick visa svar på en gång som att det inte fanns någon äggvita i mitt kiss vilket skulle vara farligt för barnet för att det då läcker på något sätt om jag förstod henne rätt. De flesta värden såg bra ut och pulsen och blodtrycket såg normalt ut. Skönt! 

Men Under dem veckorna som vi väntade på besöket hos mödra så började mitt illamående ordentligt och visa mornar var så illa att dem förblev inne på toan. Hemskt.. Men Jimmy har hjälpt mig så gott han kan. Men efter kanske en veckas plågande så tog jag mig ner till Apoteket och fick ett par piller som hjälpte mig att må så mycket bättre att jag kunde jobba träna och allt precis som vanligt. Även om träningen och matcherna vart lidande för att det enda som fans i mitt huvud var ju det lilla jag hade inom mig så tillslut tog jag beslutet att kliva av Fotbollen och bara ta allt som det kommer. Men jag kan verkligen rekommendera pillren till andra som har det jobbigt med illamåendet. POSTAFEN heter dem och är egentligen mot åksjuka men är hur bra som helst så är värt att pröva.

Även om man är gravid så fortsätter ju vardagen och det var ibland svårt och jobbigt under den perioden men jag har haft tur för efter vecka 14 så slutade de för mig och kommer väldigt sällan nu mera. Men de gånger de kommer så är det ingen fara, man överlever lixom. Är nog mer jobbigt för Jimmy som ser mig må dåligt. Men oftast hjälper det att bara stanna upp och andas i tio sekunder och sen fortsätta. Kroppen är uppbyggd och även om du tror att det är du som bestämmer så lovar jag att kroppen säger till när det räcker. För mig vart det tidigt med träningarna då jag fick hjärtklappningar och svårt att andas under aktiva perioder. Vart ju rädd och ångrar inte idag att jag valt att stå på sidan.

Här efter så har tiden bara runnit iväg och man tänker inte så mycket på varje dag utan fokuserar mer på veckorna som helhet. Jag är idag i vecka 16 och har ca 3 veckor kvar till Ultra Gyn den 7 december vilket vi ser framemot massor ske bli så roligt att få se den lilla och verkligen få se det på riktigt är ju otroligt även om man inte får hålla i den så blir det mer verkligt då man får se att det finns något där inne. Ska även bli spännande att få ett mer exakt bf datum. Spännande jag vet!!!

Efter det så blir det massa julklappar och bara mys med nära och kära för vet inte exakt vad som händer så är svårt att förklara det här och nu men hittills så har det sett bra ut även om jag mått dålig periodvis men det är underbart att veta att det i slut ändan resulterar i ett litet barn.

Jag kommer att underhålla er med bilder och veckoberättelser men kan inte lova att det händer så mycket just nu. Men skriv gärna vad ni vill veta mer om eller om ni har andra önskemål är bra för mig att veta så jag får behålla mina läsare, Så Skirv skriv skriv...



Kommentarer
Linda

Längtar tills jag får träffa dig igen!! men e inte så låångt kvar nu :) ååå jag längtar till maj :) då min lilla bebbe kommer ;)

2009-11-13 @ 16:14:40
jenny - 17 och mamma i februari

Sv; ja det skulle vara roligt! :) aa jag vet vem hon är, men hon ska ju ha snart, jag ska ju ha i februari :P

2009-11-14 @ 22:37:52
URL: http://jennnyericssons.blogg.se/
Helena

GRATTIS några timmar för sent. Hoppas du har haft en jättebra dag! Har du fått något kul? Har kunna sätta mig här först nu. :) Noemi ligger på mitt bröst och sover, finaste tjejen. :)

Puss och godnatt!

2009-11-15 @ 02:34:36
URL: http://keepfocusonyourdreams.blogg.se/
Jennifer

Guud va roligt för er, jag kommer garanterat att följa eran resa här på bloggen :D

2009-11-16 @ 20:49:54
URL: http://jenkaan.blogg.se/
my

Grattis Jessica, guuud vad roligt!! :D

2009-11-18 @ 16:41:56
URL: http://mysb.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0